Vores første køreferie og hvad der virkede

Kategorier Køreferie, Sommer

Vi gik rigtig længe og overvejede om vi skulle køre på en kør-selv-ferie og destinationen er blevet vendt og drejet og lavet om af flere omgange, men til sidst besluttede vi os for at tage børnene med i Disneyland Paris.

Det tog vi med i bilen:

Vand – det er alt for dyrt at købe vand i udlandet – især i Disneyparkerne. Og fordi vi selv havde vand med til næste hele turen så kviede vi os aldrig ved at købe en liiidt for dyr is til børnene.

iPads – gudskelov for iPads! Hvis ikke vi havde haft dem med, så havde det helt sikkert været en hel anden oplevelse. Loke (på 6 år) så og spillede iPads en hel del af turen.

Legetøj – det var også guld med legetøj i bilen, for Christian (på 2 1/2 år) var ikke så underholdt af ipad’en til gengæld legede han mega meget med det legetøj vi havde taget med til ham.

Snacks – vi havde SÅ meget snack med og jeg troede at vi ville slæbe en masse med hjem, men vi endte alligevel med at løbe tør. Snacks er virkelig uundværlig på en køreferie, for det stiller den lille sult indtil man kommer til der hvor man har tænkt at spise de store måltider. Generelt forsøgte vi – efter en kollegas anbefaling – at spise i bilen frem for at stoppe og spise. Det gjorde at nå vi havde stops, så fik børnene bevæget sig og når de spiste var de alligevel fint underholdt mens vi kørte.

Snackboxes – vi tog fysiske æsker med som vi fordelte snack i på turen. Det var en dejlig nem måde at styre børnenes snacks på. Og gjorde det også til en ‘ting’ – ‘nu er det tid til snackboxen‘ var et hit at sige.

Blekit – et lille et, så det var nemt at skifte ble på de små stops

Små gaver – vi pakkede små gaver ind hjemmefra til turen på vej ned, så der var lidt at se frem til. Gaverne var små ting som de kunne bruge enten i bilen eller på hotellet vi skulle overnatte.

Det var fx:

• et Paw Patrol-blad – der var både legetøjet og klistermærkerne et hit på turen. Legetøjet var en forlænget grab-arm, der viste sig at være guldværd til at nå det tabte legetøj i bunden af bilen.
  • Bluey bøger som vi kunne læse på hotellet og i bilen.
  • Lego til den store og Dublo til den mindste – det var god til at bruge til at skabe ro inden sengetid

Her gjorde vi større stops:

Vi havde hjemmefra besluttet, at vi ville lave tre større stops, hvoraf den ene var et stop ved grænsen og de to andre outlet steder.

Neumünster

Det første stop vi tog var i Neumünster i Tyskland, som er et rigtig fint outlet sted. Det er nogle hyggelige gader og fine madsteder, og ikke mindst en fin legeplads til børn.

Børnene gik amok i Lindt chokolade, fordi man kunne vælge flere forskellige farver/slags. Vi købte en Starbucks kaffe og jeg gik forgæves i en sketchers skobutik, men endte med at komme fra Neumünster med en smuk Ted Baker kjole.

La Vallée Village

5 minutter fra Disneyland ligger outlettet ‘La Vallée Village’ som er en outlet med nogle af de mest kendte mærkevarebutikker. Det er et virkelig fint område med masser af fantastiske butikker, men børnene var desværre ret meget i hopla og blev ikke helt formildet af is, så vi fik ikke set så mange butikker som man kunne have ønsket. Jeg endte med kun at købte macaroons og et duftelys hos Laudreé.

Grænsen

På vej hjem gjorde vi et stop ved en grænsekiosk. Vi købte egentlig ikke så meget, men det var et skønt afbræk hvor børnene kunne gå lidt slikamok og vi kunne få en fransk hotdog.

Hvor vi overnattede:

Vi havde fra starten af besluttet, at vi ville have overnatninger på vej ned til Disneyland og hjem. Vi tilføjet endda et ekstra stop derned, så vi kunne komme hurtigt ind i Disneyland dagen efter og få mest muligt ud af de tre dage vi havde i parkerne. Næste gang vil vi nok også vælge at overnatte, men nok med en mindre overnatning.

Hotel Bredeney var vores første overnatning i Essen. Det lå tæt på motorvejen og var et rigtig pænt og fint hotel med en ok god morgenmad. Parkeringen var ikke gratis, men til gengæld var der bom for bilen og man følte den holdt lidt mere sikkert.

Appart’City Confort Marne La Valleé Val D’Europe ligger kun 7 minutter fra Disneyland i Frankrig og var et ok fint hotel, der var bygget lidt op som en lejlighed med mini køkken. Men det var mega varmt om aftenen, hvis man ikke har vinduet åbent.

Hotel Restaurant Tychon AG var det hotel vi boede på da vi kørte fra Disneyland og hjem. Vi kørte omkring aftensmadstid og i fire timer til hotellet, der ligger tæt på den belgiske-tyske grænse. Det var et virkelig godt sted, hvor rengøringen var i top og det var nærmest en lille lejlighed. Billederne på bookinghjemmesiden fik det til at ligne noget det slet ikke var. Vi var meget positive overraskede.