Green smoothie detox

Kategorier Lave gærder, opskrift

Ja, som overskriften lyder, så skulle man tro at jeg var typen der bare havde fuldstændig fokus på at være super sund. Det ville jeg ønske at jeg var, men sandheden er faktisk en hel anden. Faktisk så ønsker jeg mere end noget andet lette og hurtige løsninger i min lidt for travle hverdag med arbejde, blogs og et barn under to. Og det er faktisk hvad den her smoothie gør for mig. Samtidig med at den jo bare er noget af det sundeste.

Normalt springer jeg nemlig altid morgenmaden over og faktisk ofte også frokost. Ja, jeg er uforbederlig, det er mega usundt, for slet ikke at sige dumt, men fordi min krop kan gøre det, så er det ofte det jeg kommer til at lade den gøre, fordi jeg simpelthen er dårlig til at sætte mig ned og spise eller lave mad. Men en eller anden dag så tror jeg der kommer en regning på den front, så jeg vil gerne have lidt fokus på at ændre det.

Men siden sidste år i januar, har jeg nogenlunde holdt mig til denne grønne smoothie hver morgen og det har jeg det helt vildt godt med. Det er en smoothie jeg forbereder hver weekend og hvis jeg ikke lige har weekenden til det, så tager jeg den nemme løsning med frossen frugt og grønt købt i supermarkedet. Det jeg har lavet til weekenden fryser jeg ned til resten af ugen og så tager jeg det op hver morgen og kører en smoothie igennem og den tager jeg så med og drikker på vej til eller på arbejdet. Men der er også en lang række andre fordele man ikke skal glemme:

 

Nogle af fordelene:

1. Jeg får på den her måde dækket ca. 3,5 af de 6 om dagen frugt og grønt behovet (især fordi jeg laver det som en smoothie og ikke juice – en smoothie beholder flere af de gode nærinbgsstoffer.

2. Fordi jeg bruger de ingredienser som jeg bruger i denne opskrift, så får min krop noget der er godt for hjertet, mit blodtryk, gode antiinflammatoriske næringsstoffer og antioxidanter <3

3. Jeg kan nem tilføje superfoods som chia frø, hvis jeg føler jeg skal være ekstra sund. Eller HUSK til maven, hvis jeg føler der er behov for det.

4. Jeg føler mig bare virkelig meget bedre tilpas, ikke mindst fordi jeg ved at jeg gør noget sund og godt ved min krop. Det er simpelthen en luksus jeg ikke vil være foruden.

5. Jeg undgår madspild, da jeg altid kan fryse frugt og grønt i løbet af ugen til mine morgen smoothies.

 

Her er min opskrift på hvordan jeg gør, hvis du også står og mangler en super nem sund læsning i hverdagen. Så er inspirationen i hvert fald givet videre:

 

Min grund smoothie ser sådan ud:

(Grund fordi jeg ikke vil låse mig alt for fast, hvis jeg har nogle rester i løbet af ugen. Jeg vælger bevidst ikke at bruge bær med mindre de er friske, fordi der er alt det der halløj med at de skal koges først, og så er det at jeg føler det bliver besværligt alt sammen)

Til 1 stor morgensmoothie:

1/4 avocado (avocado er normalt elendig at fryse, men til en smoothie er det ikke noget problem)

1 kiwi

1 pære

1 håndfuld grønkål

2 håndfulde spinat

 

Når jeg har så har skåret det i tern, så hælder jeg så meget vand som muligt fra og fordeler det i en pose. Her er tricket. Hvis man ønsker at bruge det direkte om morgenen fra fryser og det er jo det jeg ønsker fordi det skal være nemt, så skal man ikke fryse det i en klump. I stedet skal man fordele det så godt man kan i en frysepose så det bare er at slå de frosne stykker fra hinanden når de kommer ud af fryseren. Også derfor at jeg hælder vandet fra. Jeg laver altid til en hel uge.

Når det så er morgen så hiver jeg bare posen ud, banker grøntsager og frugt fra hinanden, putter i min smoothie blender – tilføjer vand (her eventuelt HUSK eller chia frø) og så tager jeg den faktisk bare den med mig. Utrolig nemt og sundt.

 

Her får I trin for trin:

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *