Fantastiske skabninger 2 – Grindelwalds forbrydelser – en anmeldelse

Kategorier Film

Jeg har glædet mig noget SÅ utrolig meget til at se den nyeste fantastiske skabninger film – og mit succeskriterie var nærmest opfyldt da jeg så traileren. Jeg elsker J.K. Rowlings magiske verden og jeg er en af dem der ikke kan få nok af den. Og jeg er på ingen måde bange for at mere af verden ødelægger den ellers for mange så idoliseret Harry Potter bogserie.

Er filmen for Harry Potter fans? Et stort rungende ja! Og gudskelov for det. Jeg har læst nogle anmeldelser her efterfølgende hvor jeg dog må rynke på brynene, for jeg synes på ingen måde at filmen er fyldt med Harry Potter karaktere – faktisk er der vel egentlig kun Albus Dumbledore. Der er også en Mcgonagall, men som mange har pointeret, så kan det ikke være Minerva, da hun ikke var født på det tidspunkt. Dermed sagt så håber jeg faktisk der dukker flere velkendte Harry Potter karaktere op – det vil min indre fangirl elske.

Jeg vil have elsket at have set mere af karakterne. Vi mærker tydeligt at vi har fået gang i den egentlige handling, hvor den første film lagde vægt på at introducere karakterne, så er deres historie for alvor startet i denne film. Og der er ikke længere så meget tid til deres personudvikling.

Jeg har været enormt nervøs for Jude Law som Dumbledore. En yngre Dumbledore kan man nærmest ikke forstille sig vel!? Men jeg synes faktisk han formår at gøre det godt. Jeg ved ikke om jeg 100% er overbevist endnu, dertil synes jeg måske vi ser for lidt til ham i filmen. Men vi er rigtig godt på vej.

Jeg elsker Grindelwalds karakter – han er enorm kompleks og minder på alle måder om Hitler fra vores egen virkelighed. En mand der har masser af gode overtalelsesevner og som kommer frem fordi folk er træt af den konservative verden de lever i. Det er skræmmende, at tænke på at man sikkert selv kunne være tilbøjelig til at give Grindelwalds ret i nogle af hans argumentationer. For klart nok, så holder han alle hans mest radikale holdninger og mest modbydelige handlinger tæt ind til kroppen. Præcis ligesom Hitler. Den slags mennesker er de mest farlige for selv de mest ærlige og godhjertede mennesker kan falde for den type.

Hvor den første film havde en let tone, så er vi gået virkelig mørkt i film nr. 2. Som i virkelig mørkt. Filmen starter ret hurtigt med at slå fast, at ingen er sikre eller fredet i Grindelwalds kamp. Man er ikke i tvivl om, at han er et ondt ondt menneske. Hvis man før følte at den første film sagtens kunne ses af børn, så skal man altså lige genoverveje før man sætter sine børn til at se denne. Faktisk tror jeg at jeg synes at den anbefalede alder (11 år) er for lavt. Og det gør jeg pga. to meget voldsomme scener – som jeg ikke vil spoile.

Åh, men altså jeg knuselsker filmen. Simpelthen. Og jeg kan virkelig ikke vente på den næste. Som jeg er ret spændt på, for selvom der mangler tre film mere i serien, så har jeg hørt at Grindelwarlds og Newts storyline skulle slutte efter den næste. Hvorefter der så bliver lavet plads til en anden historie og andre karaktere. Og jeg har lidt svært ved at forestille mig at de kan nå det i den næste filmatisering.

1 tanke om “Fantastiske skabninger 2 – Grindelwalds forbrydelser – en anmeldelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *